• 1398/07/22 - 09:25
  • تعداد بازدید خبر : 64
  • زمان مطالعه: 3 دقیقه
به مناسبت هفته سلامت روان 24-18 مهرماه

دوشنبه 22 مهرماه- نقش مهارتهای زندگی در ارتقاء سلامت روان و نشاط اجتماعی

کاربرد مهارتهای زندگی نقش موثری در پیشگیری از بروز اختلالات رفتاری و آسیبهای اجتماعی دارد به ویژه وقتی آموزش آن از دوران کودکی آغاز گردد .

تا پیش از این آموزش مهارتهای زندگی 60-18 سال از اجزای پیشگیری اولیه در خدمات سلامت روان محسوب می شده و از سال 1398 نیز برنامه آموزشی " مهارتهای زندگی 12-6 سال " به سفارش دفتر سلامت روان وزارت بهداشت و توسط انجمن روانپزشکی کودک و نوجوان طراحی شده است.

ده مهارت اصلی زندگی که از طرف سازمان بهداشت جهانی معرفی شده و تمام مردم باید آنها را دارا باشند شامل هستند بر :

1.خودآگاهی 2.همدلی 3. مهارت حل مساله 4. مهارت تصمیم گیری 5. برقراری ارتباط 6. روابط بین فردی موثر 7. کنار آمدن با هیجان 8. کنار آمدن با استرس 9. تفکر نقاد 10. تفکر خلاق

1.خودآگاهی: یعنی آگاهی ازعلائق ، خواسته ها و نیازهای خود و تصویری که از بدنمان داریم ، آگاهی از تواناییها و ناتوانی ها ، مسئولیتها ،آگاهی از شباهتها و تفاوتهای جسمی و ظاهری که با دیگران داریم و اینکه هیچ اشکالی ندارد و لازم نیست انسانها همه شبیه هم باشند.

2.همدلی: یکی از مهارتهای مهم برقراری روابط اجتماعی و کنار آمدن با دیگران است یعنی احساس دیگران را درک کنیم.

3. حل مساله : یکی از مهارتهای اصلی که به موفقیت در زندگی کمک میکند مهارت حل مساله است ، تشخیص مشکل و تصمیم درست در حل آن میتواند کمک شایانی باشد تصمیم درست یعنی بعد از مشخص شدن مشکل در پی برطرف کردن آن باشیم ، صبر داشته باشیم خوب فکر کنیم تا راه حل مناسب پیدا کنیم تا بتوانیم رفتار سنجیده ای داشته باشیم.

4.مهارت تصمیم گیری: تصمیم گرفتن یعنی انتخاب بین دو یا چند گزینه در کودکان ، گاهی برای انتخاب پدر و مادرها تصمیم میگیرد که باید کم کم یاد بگیرند که در مورد موضوعها و برنامه های زندگی خودشان تصمیم گیری کنند چون پدر و مادرها همیشه کنار آنها نیستند.

5. برقراری ارتباط: بدون برقراری ارتباط زندگی اجتماعی معنا ندارد ، ارتباط یعنی اطلاعات از موجودی به موجود دیگر منتقل میشود ، فرستادن و دریافت اطلاعات از طریق نشانه ها و رفتارها صورت میگیرد.

6.احساس و هیجان و سازگاری با آنها: همه ما در زمانهای مختلف احساساتی را تجربه میکنیم گاهی شادی ، گاهی اندوه و...همه این احساسها ویژگیهای طبیعی هستند و برای هر کسی ممکن است ایجاد شود در نتیجه هم باید با حالتهای هیجانی خود آشنا باشیم هم بتوانیم احساسات و هیجانات دیگران را تشخیص دهیم ، کسب توانایی تشخیص و ابراز متناسب حالتهای هیجانی باعث تقویت ارتباطات بین فردی و همکاری بیشتر انسانها با یکدیگر میشود.

7.دوست یابی : کودکان برای اینکه شاد باشیم و اعتماد به نفس داشته باشیم باید بتوانیم با کودکان روابط دوستانه برقرار کنند، برای کودکانی که راحت از مهارتهای اجتماعی خود استفاده نمیکنند نیاز است مهارت دوست یابی آموزش داده شود.

8.مهارت بیان قاطعانه:کودکان در برابر خواسته های و احساسات خود و دیگران سه روش برخورد یا می کنند بصورت پرخاشگرانه و زورگویی و یا بصورت ساکت مانده و منفعلانه برخورد میکنند و آموزش بیان قاطعانه به کودکان یاد میدهد تا عقاید و احساسات خود را به روش درست تری بیان کنند ، آنها هم به نیازها و خواسته های دیگران احترام بگذارند ، با مشکلات و مخالفتها بهتر کنار بیایند و راحتتر دوست پیدا کنند.

9.فکر کردن همراه با انتقاد و ارزیابی ( تفکر نقاد):ارزیابی و انتقاد یعنی دقیق بررسی کردن یعنی پیدا کردن خوبیها و بدیهای هرچیز .

مهارت تفکر نقاد به کودکان می آموزد هر چیزی را کامل و درست ارزیابی کنند تا بتوانند جنبه های مفید و غیر مفید آنرا بشناسند و از آنها درست استفاده کنند.

10.فکر کردن همراه با خلاقیت و نوآوری ( تفکر خلاق):تفکر خلاق توانایی خلاقیت و نوآوری در بیشتر افراد با درجاتی مختلف وجود دارد، آموزش این مهارت به کودکان می آموزد فکر کردن به چیزهای جدید یا درست کردن چیز جدید که تا بحال وجود نداشته یا چیزی را که الان وجود دارد ، در کل مطرح کردن فکرها و ایده ها ، روشهای نو یا ابزارها و وسایل جدید ، همچنین نوساختن ، رشد دادن یا پروراندن و پیشرفته تر کردن چیزهایی که قبلا" وجودداشت.

  • گروه خبری : اخبار شبکه بهداشت و درمان انزلی
  • کد خبر : 52761
کلمات کلیدی

تعداد نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

آخرین بروز رسانی : 1398/07/22 09:25